Millorem els espais sanitaris
Un recull de fotografíes de les obres acabades i en curs d’arreu de Catalunya.
Descripción.
Un recull de fotografíes de les obres acabades i en curs d’arreu de Catalunya.
Gràcies a tots els professionals de l’àmbit sanitari pel vostre compromís en un any d’adaptació, transformació i enfortiment del sistema sanitari català.
Per garantir l’atenció sanitària de cobertura pública, integral i de qualitat a tots els ciutadans i ciutadanes de Catalunya, mitjançant una adequada adaptació de l’oferta a les necessitats de la població.
Per garantir l’atenció sanitària de cobertura pública, integral i de qualitat a tots els ciutadans i ciutadanes de Catalunya, mitjançant una adequada adaptació de l’oferta a les necessitats de la població.
El titular i responsable d’aquest lloc web és el Servei Català de la Salut (d’ara en endavant, CatSalut), ens públic de caràcter institucional adscrit al Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya que garanteix l’atenció sanitària de cobertura pública a tots els ciutadans i ciutadanes de Catalunya. Les seves dades d’identificació són les següents:
CatSalut. Servei Català de la Salut
NIF: S-5800006-HLa finalitat del lloc web és oferir les dades dels recursos de què disposa el sistema sanitari integral d’utilització pública de Catalunya (SISCAT), i de l’activitat assistencial al llarg de l’any indicat, així com un recull de les principals actuacions dutes a terme en el marc dels diversos objectius estratègics plantejats pel Servei Català de la Salut (CatSalut) durant aquest període.
Per complir aquesta finalitat, inclou informació sobre activitat assistencial del SISCAT, activitat del CatSalut, recursos econòmics i projectes iniciats. Les informacions i els continguts que s’inclouen en el web estan subjectes a les previsions següents:
El lloc web i tots els seus continguts, incloent-hi els textos, imatges, so i qualsevol altre material, són propietat del CatSalut o d’algun organisme vinculat a aquest, o de tercers que hagin autoritzat l’ús d’aquests continguts al CatSalut.
Els continguts del lloc web són objecte de propietat intel·lectual, amb les excepcions previstes en l’article 13 del Reial decret legislatiu 1/1996, de 12 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de propietat intel·lectual. Per tant, qualsevol ús o reproducció que les persones usuàries facin d’aquests continguts, o d’altres que es puguin incloure en el futur, s’han de fer seguint les previsions i respectant les limitacions de la normativa esmentada.
El CatSalut explicita una reserva de drets amb caràcter general respecte del conjunt dels continguts difosos en el lloc web que són objecte de propietat intel·lectual. Tot accés a aquest lloc web resta subjecte a les condicions següents: només està autoritzat l’ús personal no comercial que resulti adient i ajustat a la finalitat del lloc, concretada en l’apartat anterior d’aquest avís legal. No està permesa la modificació del web ni dels seus continguts.
El CatSalut no és responsable de la informació que es pot obtenir a través d’enllaços a sistemes externs que no siguin dependents del CatSalut.
El CatSalut es reserva el dret a realitzar canvis en el lloc web sense preavís, amb l’objectiu de mantenir actualitzada la informació, afegint, modificant, corregint o eliminant els continguts publicats o el disseny del lloc web.
El CatSalut no es fa responsable de l’ús que tercers facin de la informació publicada al lloc web.
El Servei Català de Salut s’ha compromès a fer accessible el seu lloc web de conformitat amb el Reial Decret 1112/2018, de 7 de setembre, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic (en endavant, Reial Decret 1112/2018, de 7 de setembre).
La present declaració d’accessibilitat s’aplica al lloc web “Resum anual 2021 del Servei Català de la Salut”.
Aquest lloc web és parcialment conforme amb el Reial Decret 1112/2018, de 7 de setembre a causa de la manca de conformitat dels aspectes que s’indiquen a continuació.
El contingut que es recull a continuació no és accessible pels següents motius:
La present declaració va ser preparada el 9 de desembre de 2022.
El mètode utilitzat per preparar la declaració va ser l’auditoria d’accessibilitat externa duta a terme per l’empresa Aktios Global IT Services S.L.
Darrera revisió de la declaració: 9 de desembre de 2022
Es poden realitzar comunicacions sobre requisits d’accessibilitat (article 10.2.a del Reial Decret 1112/2018), a través de la següent bústia de contacte.
Per exemple:
Les comunicacions seran rebudes i traslladades per la Direcció General d’Atenció Ciutadana, del Departament de la Vicepresidència, Economia i Hisenda, com a Unitat Responsable d’Accessibilitat Web en l’àmbit autonòmic.
Sol·licituds d’informació accessible i queixesPer fer sol·licituds d’informació accessible i queixes (article 12 del Reial Decret 1112/2018) cal accedir al tràmit “Continguts accessibles al web” i seguir la modalitat “Sol·licitar informació accessible o fer una queixa”.
Qualsevol persona física o jurídica pot formular queixes relatives al compliment dels requisits del Reial Decret 1112/2018 i sol·licitar informació relativa a continguts que estiguin exclosos de l’àmbit d’aplicació d’aquesta normativa.
Les sol·licituds i queixes es registren conforme als requisits establerts per la Llei 39/2015 d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Procediment d’aplicacióEl procediment d’aplicació recollit a l’article 13 del Reial Decret 1112/2018 es pot iniciar al tràmit “Continguts accessibles al web” a través de la modalitat “Reclamar una sol·licitud”.
Si un cop realitzada una sol·licitud d’informació accessible o queixa, aquesta ha estat desestimada, no estàs d’acord amb la decisió adoptada o la resposta no compleix amb els requisits de l’article 12.5 del RD 1112/2018, pots iniciar una reclamació per
També es pot iniciar una reclamació en cas que hagin transcorregut 20 dies hàbils sense haver obtingut cap resposta.
El web s’ha construït amb l’ànim de facilitar l’accés universal a totes les persones que el consulten independentment de les seves capacitats, físiques, sensorials o intel·lectuals, i del context tècnic d’ús amb què ho fan (tipus de dispositiu, programari, velocitat de la connexió, condicions ambientals, etc.).
Per això, es treballa amb l’objectiu d’adaptar tot el web a les recomanacions del Consorci World Wide Web W3C per tal d’eliminar les barreres que dificulten l’accés a la informació i la comunicació. Aquestes recomanacions es concreten en les pautes d’accessibilitat del web WCAG 2.1.
El compromís del Departament de Salut és arribar a complir el nivell de conformitat ‘Doble-A’ (AA), tal com exigeixen a les administracions públiques les legislacions europea i estatal.
La Directiva (UE) 2016/2102 del Parlament Europeu i del Consell de 26 d’octubre de 2016 estableix les normes que s’exigeixen als estats membres per tal que tots els webs i aplicacions mòbils del sector públic, independentment del dispositiu utilitzat per accedir-hi, compleixin els requisits d’accessibilitat que es recullen a la norma EN 301 549 v2.1.2 (d’agost de 2018), de requisits d’accessibilitat adequats per a la contractació pública de productes i serveis TIC a Europa.
La norma EN 301 549 v2.1.1.2 es basa principalment en les Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1, d’agost de 2018. Concretament cal complir el nivell AA. No obstant això, la norma també té altres requisits addicionals, obligatoris i condicionals.
La directiva és d’obligat compliment però no és directament aplicable, per això a nivell estatal s’ha desenvolupat un real decret que desenvolupa l’abast i els requisits, com a mínim. La transposició estatal és el Reial Decret 1112/2018, de 7 de setembre, sobre accessibilitat dels llocs webs i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic.
El Departament de Salut disposa del 061/Salut Respon que és una plataforma multicanal, que disposa de diferents vies d’accés i atenció: telefònica, per xat, per videoconferència que permet que les persones sordes accedeixin a un servei d’intèrprets de la llengua de signes, per correu electrònic, per formulari o per l’aplicació.
Les galetes són fitxers que es descarreguen al vostre dispositiu en accedir a determinades pàgines web i que els permeten, entre altres coses, emmagatzemar i recuperar informació sobre els hàbits de navegació d’una persona usuària o del seu equip i, depenent de la informació que continguin i de la forma que utilitzi el seu equip, poden utilitzar-se per reconèixer l’usuari.
Galetes utilitzades en aquest lloc web:
El CatSalut pot utilitzar galetes pròpies tècniques, essencials i necessàries perquè el web funcioni correctament i per usar les diverses opcions i serveis que ofereix.
En aquest lloc web s’utilitzen les galetes tècniques següents:
Cookies | Tipus | Ús | Titular | Durada |
---|---|---|---|---|
catsalut.cookies | Galetes | Saber quines galetes ha acceptat l’usuari. | CatSalut | 2 anys |
Les galetes de tercers són aquelles establertes per un domini diferent d’aquest lloc web.
En aquest lloc web s’utilitzen les galetes de tercers següents:
Cookies | Tipus | Ús | Titular | Durada |
---|---|---|---|---|
_ga | Analítica | Obre una identificació única que s’utilitza per generar dades estadístiques de com el visitant utilitza el web. |
2 anys | |
_gat | Analítica | S’utilitza per limitar el percentatge de sol·licituds. |
1 minut | |
_gid | Analítica | Serveix per comptar quantes persones visiten el web, rastrejant si ja ho havien fet abans. |
24 hores |
L’usuari pot permetre, bloquejar o eliminar les galetes instal·lades al seu terminal mitjançant l’apartat de configuració del seu navegador.
L’any 2021 ha estat un any d’adaptació, transformació i enfortiment per al sistema sanitari català. Es tracta del primer any natural convivint la COVID-19 i l’activitat ordinària, en què s’ha començat a recuperar activitat respecte a l’any 2020. Un any de treball conjunt i constant de tots els professionals del sistema davant la crisi sanitària més complexa de l’últim segle.
El sistema s’ha reforçat per donar resposta a les necessitats presents i futures, consolidant els fluxos i la coordinació entre entitats, modernitzant i transformant el model d’atenció i donant més capacitat i recursos a tots els àmbits: assistencial, logístic, professional, econòmic i, també, en el de les infraestructures. S’ha accelerat la transformació digital i s’han incorporat nous perfils i rols professionals. Sempre al servei de la ciutadania i posant a les persones al centre.
Consulta l’activitat de 2021. L’any d’adaptació del sistema a les noves necessitats, tant de l’activitat COVID-19 com de la no COVID-19. Una vegada més, un any ple d’esforç i resiliència dels professionals sanitaris.
Gemma Craywinckel
Directora del Servei Català de la Salut
Millorar l’estat d’ànim de la ciutadania per continuar lluitant contra la pandèmia i comunicar i fer tangible que la vacunació ja està en marxa.
Gener
Veure vídeo
Sensibilitzar els joves de la importància de seguir les mesures de seguretat per fer front a la COVID-19.
Gener – maig
Veure vídeo
Campanyes informatives sobre la vacuna.
Gener – juny
Gener – novembre
Reforçar l’ús de la mascareta, facilitar informació per escollir-ne la millor i com fer-ne un ús adequat.
Febrer – març
Veure vídeo
Actualització de dades de la ciutadania per rebre informació sobre la convocatòria de la vacuna contra la COVID-19.
Febrer – abril
Veure vídeo
Comunicació de la web app ara dirigida també a infants i adolescents i professionals sanitaris.?
Febrer – maig
Reforçar el pla d’atenció primària a les persones de risc durant la segona onada.
Març – maig
Veure vídeo
Comunicació del pla de vacunació massiu.
Abril – maig
Campanya de sensibilització sobre les mesures d’estiu i campanya de vacunació.
Juny – agost
Certificat digital COVID UE.
Juliol – agost
Sensibilitzar la ciutadania per millorar el comportament social i d’aquesta manera ajudar a aturar la pandèmia.
Juliol
Veure vídeo
Informar la ciutadania sobre els protocols COVID per a contactes estrets i casos positius.
Juliol – agost
Aconseguir trànsit cap als punts de vacunació.
Agost
Promoure la vacunació entre la ciutadania.
Agost
Promoure la vacunació entre la ciutadania.
Agost
Incrementar el ritme de vacunació, en un període que la ciutadania està més relaxada o de vacances.
Agost
Incrementar el ritme de vacunació després del període de vacances.
Setembre
Incrementar la notorietat, freqüència i recurrència d’ús dels diferents serveis que ofereix La Meva Salut.
Setembre Veure vídeo
Conscienciar la ciutadania sobre la importància de vetllar per la nostra salut per contribuir a prevenir les malalties, a cuidar dels professionals de la salut i a tenir un sistema millor.
Desembre
Conscienciar la ciutadania sobre la importància de posar-se la dosi de record de la vacuna, explicant raons i beneficis.
Desembre
Conscienciar a la ciutadania sobre la importància de continuar protegint-nos davant la COVID-19, en un moment d’increment de casos.
Desembre
Veure vídeo
L’any 2021 es continua treballant per adaptar el sistema a les noves necessitats, COVID i no COVID. Es despleguen accions per mantenir l’activitat, recuperar-ne la pendent i donar resposta a la pandèmia. Es continuen reforçant els espais, amb noves instal·lacions i millores en les existents, i es creen noves eines de comunicació i sistemes d’informació per estar més a prop de la ciutadania i els professionals. Un any ple d’esforç i resiliència per part dels professionals sanitaris.
Es posen en marxa accions per impulsar la recuperació de l’activitat i donar resposta a les necessitats urgents de la COVID-19. El Servei Català de la Salut dona resposta al nivell d’activitat habitual i, malgrat l’impacte de la pandèmia, comença a recuperar l’activitat pendent respecte al 2019.
La pandèmia i el procés de vacunació suposen el repte més important de la història recent i una prioritat per a Salut. Es tracta d’un procés complex i d’èxit, modulat en funció de la disponibilitat de dosis, de grups prioritzats i de la demanda de la població. El CatSalut treballa en l’organització operativa del procés de vacunació, aportant una visió general i un abordatge diversificat. S’atén amb proximitat els col·lectius de risc i es prioritza, de manera complementària, els volums de la població general. A la vegada, es treballa per conscienciar la ciutadania de la necessitat de vacunar-se, una acció imprescindible per poder fer front a la pandèmia. Un gest individual amb una enorme repercussió positiva cap a tota la societat. En un any, s’administren a Catalunya més de 13.200.000 dosis de vacunes, 1.100.000 per mes, 36.000 per dia.
En només 20 setmanes, Salut construeix 5 nous espais hospitalaris polivalents annexos a cinc grans hospitals del territori, i incrementa en 490 llits més la capacitat hospitalària de Catalunya. També es comencen a construir 2 nous espais polivalents a l’Hospital General de Granollers i l’Hospital Parc Taulí de Sabadell.
Un repte tant en l’àmbit de la construcció com pel que fa a les prestacions. El disseny, l’ús i l’espai són feines conjuntes entre els equips de construcció i els equips mèdics.
Els espais són modulables i adaptables a totes les situacions de la pandèmia i postpandèmia. Ajuden a poder aïllar els malalts COVID i també donen suport assistencial per recuperar l’activitat ordinària i assumir-ne altres usos assistencials.
L’estratègia digital de Salut continua evolucionant. La pandèmia accelera el desenvolupament d’apps com a forma complementària d’atenció i seguiment.
Neix vacunacovid.catsalut.gencat.cat, que ofereix la possibilitat de demanar cita en línia per vacunar-se contra el coronavirus. L’eina web permet programar una cita en menys d’un minut i gestionar la vacunació d’unes 600.000 persones a la setmana, aproximadament. Un sistema pensat per monitorar en tot moment el procés, optimitzar la vacunació i facilitar la feina dels equips de salut.
La necessitat de trobar canals àgils d’accés a l’atenció primària també genera la creació d’un altre nou sistema de cita: Programació per motius. Enfocada a guanyar eficàcia en la programació i sol·licitud de consultes i cites, escurçant el temps de resposta i dirigint l’usuari al recurs més adequat a la seva necessitat.
Salut dona recursos al sistema sanitari per facilitar la millora de les seves condicions, així com incorporar professionals i nous rols. A través del Pla d’enfortiment i transformació de l’atenció primària i comunitària, iniciat el 2020, el gener de 2022 s’incrementen en un 27% (+6.316) el nombre de professionals. També es comencen a introduir altres perfils, com els referents del benestar emocional comunitari, majoritàriament psicòlegs, i els dietistes nutricionistes. S’analitzen i reformulen els processos de treball amb més de 300 sessions de treball realitzades durant l’any amb els equips d’atenció primària (EAP), que deriven en més de 100 nous projectes en curs, agrupats en tres grans línies de millora: accessibilitat, resolució i contínuum assistencial entre nivells. S’adapten els espais de treball dels professionals amb la instal·lació de 120 mòduls de suport annexos als CAP de tot Catalunya, gestionats pels mateixos centres segons les seves necessitats. A més, es presenta el Programa de benestar emocional i salut comunitària, amb una inversió de +19,3 milions d’euros, que se sumen als 300 milions del Pla d’enfortiment.
La salut mental continua sent una prioritat. Es planteja un abordatge preventiu, més accessible i proactiu, enfocat a la comunitat i orientat a la recuperació de les persones que pateixen aquestes malalties.
Es mantenen recursos, com l’eina GestioEmocional.cat, que ofereixen vies per a l’avaluació i la millora de la salut emocional de la ciutadania i els professionals. Durant l’any s’atenen més de 1.000 professionals i més de mig milió d’usuaris fan ús dels diferents serveis disponibles.
S’impulsa el perfil del referent comunitari de benestar emocional en la primària, amb la incorporació de 150 professionals. Es creen 10 equips d’atenció intensiva en salut mental per a l’atenció domiciliària de casos complexos per a adolescents i joves. Es formen 52 nous equips interdisciplinaris per fer intervencions de crisi a domicili per a psicopatologies emergents: trastorns de la conducta alimentària i intents d’autòlisi, entre d’altres. Es posa en marxa el Pla de prevenció del suïcidi (PLAPRESC) 2021-2025. S’incrementa en 80 milions d’euros el pressupost destinat a la salut mental, un augment del 17,5% del pressupost en relació amb l’any 2020.
Es posen en marxa projectes per mantenir la qualitat del servei, millorar la resolució i tenir un sistema més integrat. Entre d’altres, un projecte pioner a l’Estat espanyol on per primera vegada s’estableix un model assistencial orientat a tots els tipus de càncers: l’atenció oncològica d’alta precisió. Se signa un protocol de col·laboració entre el CatSalut i cinc hospitals de Catalunya per dotar-la del primer accelerador de protons públic de l’Estat per al tractament d’oncologia pediàtrica. També s’estén a tot Catalunya, la micropigmentació de l’arèola-mugró després d’un càncer de mama. I, per primer cop, es disposa d’una normativa capdavantera pel que fa a l’eutanàsia, que ofereix una resposta jurídica, sistemàtica, equilibrada i adaptada a la demanda de la societat actual.
S’inicia la construcció de l’historial electrònic de salut sobre l’esquema d’una plataforma oberta del coneixement on conflueixen el registre, la conservació i la gestió de dades, i també l’execució dels processos clínics i administratius.
S‘adapta l’estàndard openEHR, amb un llenguatge comú i una mateixa estructura, oberta i independent de proveïdors tecnològics, perquè totes les entitats proveïdores del sistema representin el coneixement clínic de forma unificada.
Al mes de setembre, el Servei Català de la Salut s’incorpora com a membre de ple dret a l’openEHR Foundation, des d’on contribueix a les decisions de modelatge de dades clíniques i es posiciona internacionalment en el lideratge d’aquesta plataforma oberta. També es despleguen altres iniciatives estratègiques, com el cercador de diagnòstics, la captura i integració d’imatges clíniques i la interfície de l’historial electrònic de salut.
Amb l’objectiu de recuperar l’activitat no COVID, el CatSalut aprova nous programes econòmics i dona continuïtat a altres impulsats el 2020 que ofereixen compensacions i incentius a les entitats proveïdores. S’aproven programes per a la compensació del sobrecost i per a la recuperació de l’activitat diagnòstica i el control de malalties 2021. S’aproven, entre d’altres, el Programa d’atenció al benestar emocional i la salut comunitària, la nova tarifa de la tècnica de medicina de precisió en l’àmbit oncològic, i el de docència 2021.
En el marc de l’estratègia de contenció de la pandèmia, el CatSalut i el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya subscriuen un conveni de col·laboració per al desenvolupament del programa TAR: les farmàcies supervisen la realització de tests d’antígens ràpids en col·lectius prioritzats per Salut Pública i poden registrar els resultats als sistemes d’informació de Salut. Aquest programa se centra principalment en l’àmbit educatiu.
També es consolida el model de lliurament de la medicació MHDA (medicaments hospitalaris de dispensació ambulatòria) a les oficines de farmàcia, amb l’objectiu de facilitar als malalts l’accés en proximitat dels medicaments, i es posa en marxa el pilotatge del cribratge del càncer de coll uterí mitjançant automostra a través de les oficines de farmàcia.
Aquest any 2021 s’inicia el desplegament de la prescripció infermera per al qual aquest col·lectiu professional pot indicar determinada medicació o productes sanitaris, mitjançant recepta electrònica amb signatura pròpia. Es tracta d’un pas més per fomentar l’autonomia d’aquest col·lectiu i incrementar la seva capacitat de resolució en l’atenció dels usuaris.
També es facilita la prescripció farmacològica per part dels professionals del 061. Un projecte pel qual els metges i metgesses del SEM, que són a la sala del 061, poden prescriure determinats tractaments farmacològics com a part del procés d’atenció telefònica. S’acorda identificar aquells processos aguts de baixa complexitat que són motiu de consulta freqüent al 061 i elaborar protocols de prescripció acotant les condicions d’ús dels fàrmacs.
Àrees on gasta el CatSalut: Atenció primària, Atenció Especialitzada, etc.
Àmbits on gasta el CatSalut: despeses de personal, despeses de béns i serveis, transferències corrents, inversions, etc.
Espai per programar visites amb els professionals de la salut d’atenció primària (CAP) a través del web citasalut.gencat.cat Dades des del 19 d’octubre de 2021 (obertura de l’eina) fins al 31 desembre de 2021.
Aplicació web d’autoavaluació de l’estat emocional que també ofereix recursos per a la seva gestió i accés a atenció professional.
Espai personal de salut digital que permet a la ciutadania de Catalunya relacionar-se de manera no presencial amb el Sistema de Salut de Catalunya.
Pàgina web on reservar dia, hora i lloc per l’administració de la vacuna contra la COVID-19, i en cas necessari, modificar la cita.
Eina per identificar contactes estrets de COVID-19 i per indicar el tipus d’aïllament que cal fer per tallar la cadena de transmissió.
El Servei Català de la Salut reforça, crea i accelera nous canals de comunicació i eines digitals per continuar agilitzant l’atenció a la ciutadania i els professionals, en el context de la vacunació contra la COVID-19. S’inicien nous projectes i es dona continuïtat a d’altres. S’incrementa el nombre de professionals sanitaris i s’aconsegueixen nous acords entre entitats públiques i el sector privat.
El pressupost inicial per a l’any 2021 va ser el mateix que per al 2020, atès que es va prorrogar. L’import inicial va ser de 9.458.466.886,20 euros, i a 31 de desembre aquesta xifra es va veure incrementada en 4.094.173.507,51 euros, per seguir dotant de més recursos la sanitat pública i la lluita contra la pandèmia de la COVID-19.
2.727 Centres i equips de salut
143.824.920 Actuacions assistencials
13.427 M€ Despesa en salut
Una etapa d’integració i compaginació de la patologia COVID i no COVID en què es visualitza la capacitat de sacrifici, compromís, esforç i determinació del sistema sanitari català. Malgrat l’impacte de la pandèmia, el conjunt de línies assistencials tanquen l’any amb resultats similars als del 2019.